EHLİYET DERSLERİ
MOTOR VE ÇALIŞMA PRENSİPLERİ
Motorun Tanımı: Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelere motor denir.Motor Çeşitleri:
1-Zamanlarına Göre Motorlar:
-Dört zamanlı motorlar
-İki zamanlı motorlar
2-Kullanılan Yakıtın Cinsine Göre:
-Benzinli motorlar
-Dizel motorlar (mazot, motorin)
-LPG'li motorlar(Likit Petrol Gazı)
3-Yakıtın Yanma Yerine Göre Motorlar:
-İçten yanmalı motorlar : Yakıt silindirler içerisinde yanarsa buna içten yanmalı motor denir. Günümüz araçlarında içten yanmalı motor kullanılır.
-Dıştan yanmalı motorlar : Kullanılan yakıtın motorun dışında yanması sonunda güç üreten makinelere denir. Lokomotifler,buhar türbinleri gibi.
4-Yapım Özelliklerine Göre Motorlar:
-Sıra tipi motorlar -Birbirlerinin karşılarına yatık
-Bir açı ile birleştirilmiş -Daire şeklinde motorlar
5-Silindir Sayılarına Göre Motorlar:
-Tek silindirli motorlar
-Çok silindirli motorlar
6-Soğutma Sistemlerine Göre Motorlar:
-Su soğutmalı motorlar
-Hava soğutmalı motorlar
ARAÇ KULLANMAYAHAZIRLIK
İlk Hazırlık;
Aracınızın tekerleklerini sağ ön lastikten başlayarak,
aracın arkasından dolaşmak kaydıyla, gözünüzle seri
bir şekilde kontrol edin.
·Aracın kapısını sol elinizle açarak, sağ ayağınızla
araca binin.
·Emniyet kemerini takın.
Araca ilk bindiğinizde yapmanız gereken işlemler.
1 - Aracın kapısını sol elinizle açıp, sağ ayağınızla
araca bininiz.
2 - Önce, oturduğunuz koltuğu ayarlayınız. Koltuğu
ayarlamak için;
A- Sol elinizle koltuk ayar mandalını tutup yukarı doğru
çekiniz.
B - Sağ elinizle de direksiyondan yardım alarak koltuğu
ileri-geri hareket ettirmek suretiyle, koltuğunuzu aracı
rahatlıkla kullanabileceğiniz bir konuma getiriniz. Ayar
mandalını bırakınız.
3 - Aracın dikiz aynalarını ayarlayınız. Sağ elinizle iç
dikiz aynasını, sol elinizle de sol dikiz aynasını, arkadan
gelen araçları ve yolu iyice görebileceğiniz şekilde
ayarlayınız.
4 - Emniyet kemerini takınız.
5 -Aracı çalıştırmak için vitesi boşa alınız. Bu işlemi
yapmak için debriyaj pedalına sol ayağınızla sonuna
kadar basınız ve vites kolunu boş konumuna getiriniz.
Debriyaj pedalına tam olarak basmadan kesinlikle
vites koluyla oynamayınız.
DİKKAT : Aracın vitesi, çalıştırma esnasında kesinlikle
boşta ve debriyaja basılı olmalıdır.
6 - Aracı çalıştırmak için kontak anahtarını saat dönüş
yönünde çeviriniz, gösterge lambaları yanacaktır.
A - Daha sonra aynı yönde anahtarı çevirince marşa
basılır. Marşa basınız. Aracın motoru çalışsın yada
çalışmasın 2-3 saniyeden fazla marşa basılı tutmayınız.
Araç çalışmaz ise işlemi yeniden tekrarlayınız.
2 KALKIŞ YAPMAK
Yukarıdaki işlemleri yerine getirdikten sonra
1 - Kalkış için sola sinyal veriniz.
2 - Debriyaja tam basıp aracı birinci vitese takınız. El
frenini indiriniz. Bu durumda sağ ayağınız fren pedalına
basılı olmalıdır.
3 - Aynalardan yolu kontrol edin yol boş ve uygun ise
kalkışınızı yapın, kalkmak için,
4 - Debriyaj padalını yumuşak bir şekilde bırakırken sağ
ayağınızla gerektiği kadar da gaza basınız. Aracınız
hareket etmeye başladığı anda debriyaj pedalını birden
bire bırakmayınız, padal yukarı hareketini
tamamlayana kadar ayağınızı pedalın üzerinden
kaldırmayınız.
5 - Kalkıştan sonra yolun sağından sürüşünüze devam
ediniz.
6 - Birinci vites kalkış vitesidir. Zorunlu haller dışında,
kalkıştan hemen sonra aracınızı ikinci vitese geçiriniz.
(Yaklaşık 3-4 araç boyu bir mesafede ikinci vitese
geçmeniz gerekir.)
SOĞUTMA - RADYATÖR- ANTİFRİZ
Arızaları (motorun hararet yapma sebepleri):
- “V” kayışı gevşek olabilir. (Normal ölçüsü, parmakla basıldığında
1,5 cm. esneyecek şekilde olmalıdır.)
- Radyatör petekleri tıkanmış olabilir veya radyatör delinmiş
olabilir.
- Su kanalları tıkanmış olabilir.
- Silindir kapağı çatlaktır.
- Araç uygun viteste kullanılmıyordur.
- Otomatik fan müşiri kablosu çıkmış, bağlantıları kopmuş, fan
rolesi veya fan elektrik motoru arızalanmış olabilir.
- Termostat arızalanmış olabilir.
- Kalorifer hortumlarında kaçak olabilir.
Önemli hatırlatmalar
*Soğutma suyu günlük kontrol edilmelidir.
*Termostat silindir kapağının çıkışındadır.
*Motorda termostat yoksa yada çıkarılmışsa motor geç ısınır, soğuk
çalışır, aşınmalar artar.
*Hararet yapan bir araç rölantide çalıştırılır. Kesinlikle stop edilmez.
Radyatör kapağı veya su tahliye kabının kapağı gevşetilerek
sistemin havası alınır. Ilık kireçsiz saf su yavaş yavaş radyatör
peteklerinin üzerine gelinceye kadar konulur. Soğuk su konulursa
motor bloğunun çatlamasına sebep olabilir. Kireçsiz, temiz veya saf
su konulmazsa su kanalları kireçlenebilir. Bazı araçlarda su
hortumları üzerinde hava alma vidaları vardır, bu tip araçlarda su
eklendikçe hortumdan hava alınmalıdır.
*Hararet yapan aracın, kaloriferi açılmalıdır. Klimalı araçlarda klima
çalışıyorsa kapatılmalıdır.
*Radyatördeki suyun donmaması için antifiriz konulur. Ayrıca
paslanmayı ve korozyonuda önleyeceğinden her türlü iklim
şartlarında antifiriz kullanılmalıdır.
*Vantilatör kayışı hareketini krank mili kasnağından alır.
*Motor suyunun eksilmesinin başlıca sebepleri:Radyatör delinmiş
olabilir, silindir kapağında çatlak olabilir, radyatör hortumlarında
kaçak olabilir, su hortumlarında kaçak olabilir.
*Hava soğutmalı motorlarda, radyatör, su pompası ve su
hortumları bulunmaz.
* Radyatördeki su azaldığında, takviye su kabına ilave edilir.
YAĞLAMALAMA - YAĞ KONTROLU
Sistemi Bakımı ve Arızaları :
Motorda kullanılan yağ aracın teknik kitabında tavsiye edilen
yağ olmalıdır. Motorlarda motor yağı kullanılır. Günlük bakımlarda
kontrol edilmeli ve kullanma kılavuzuna göre belirli kilometreler
sonunda mutlaka motor yağı ve yağ filtresi değiştirilmelidir.
Motor yağı değiştirileceği zaman motorun sıcak olmasına ve düz
zeminde olmasına dikkat edilmelidir. Motor yağ ölçümü yapılırken,
durdurulur yağın kartere inmesi için 4-5 dakika beklenir, yağ
seviyesi yağ ölçme çubuğunun iki çizgisi arasında olmalıdır.
Yağ eksik ise sübap muhafaza kapağı üzerindeki kapaktan eksik
miktar kadar yağ ilave edilmelidir.
Silindirlerde aşınma var ise motor yağı fazla ise motor yağ yakar ve
egzosundan mavi renkli duman çıkar.
Motor çalışırken yağ lambası yandığı zaman araç hemen stop
edilmeli ve sebebi araştırılmalıdır.
Yağ müşiri bağlantı kablosu, yağ
seviyesi kontrol edilir. Motor marşa basılıp çalıştığında yağ gösterge
lambası sönmelidir.
Motor yağının eksilmesinin sebepleri :
Silindir ve segmanlar aşınmış ise,
Karter contası yırtık ise,
Krank mili keçeleri kaçırıyor ise, arızalı ise,
Motor aşırı ısınırsa yağ eksiltir.
AKÜ - AKÜ BAKIMI
Akümülatör(Batarya):
Ateşleme sisteminde yapılan ayarlar:
Araç çalışmazken alıcılara elektrik
gönderir. Motora ilk hareketini vermek için marş motoruna elektrik
gönderir. Artı kutup kalın, eksi kutup incedir. İçinde saf su ve asit
karışımı vardır. Bu karışıma elektrolit denir.
-Elektrolit seviyesi azaldığı zaman saf su ile tamamlanır.
Akümülatörün iki ucu bir metal ile birleştirilse kısa devre olur patlar
akü deşarj olur.
-Akü üzerinde bulunan kontrol gözünde, akü şarjının iyi durumda olduğunu
yeşil renk gösterir.
-Akümülatör içindeki elektrolitin donmaması için kışın tam şarj edilir.
-Akünün bakımı yapılacağı zaman üzerindeki pislikler sodalı su yada
sıcak su ile temizlenir ve eleman kapaklarındaki deliklerin açık
olmasına dikkat edilir.
-Akü takviyesi artı(+) kutup artıya, eksi(-) kutup eksiye
bağlanarak (Paralel bağlantı) yapılır.
-Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılmaz.
-Akünün araç üzerinden sökülmesi sırasında önce eksi(-) olan kabloyu
sökmek gerekir.
-Platin meme yapmışsa meksefe arızalıdır. Meme yapmış platin
zımpara ile temizlenmelidir.
-Kontak anahtarı ateşleme konumunda uzun süre açık bırakılırsa
platin ve endüksiyon bobini yanabilir.
-Belirli kilometrede buji ve platin değiştirilmelidir.
-Motor sarsıntılı ve tekleyerek çalışıyorsa buji kablolarından biri
çıkmış olabilir.
-Manyetik ateşlemeli araçlarda platin bulunmaz.
-Elektronik ateşlemeli araçlarda buji çakma voltajı yüksek
olduğundan yanma daha iyi gerçekleşir yakıt ekonomisini olumlu
yönde etkiler.
-Araç üzerinde kısa devreden doğacak yangın durumunda
bataryanın kutup başları çıkarılmalıdır.
Ateşleme sisteminde yapılan ayarlar:
Buji ayarı, avans ayarı, platin ayarı .
Bu ayarlar yanlış yapılırsa egzoz dumanı siyah çıkar.
Araç düzensiz ve tekleyerek çalışır.
YAKIT KONTROLU
Sistemin Bakımı ve Arızaları:
-Katalitik konvertör kurşunsuz benzin kullanılan araçlarda kullanılır.
-Araca yakıt ikmali yapılırken motoru stop edilmelidir.
-Aracı uzun süre
kullanmayacaksak deposunu fullememiz gerekir, aksi taktirde depoda küflenme
meydana gelebilir.
-Hava filtresinin temizliği basınçlı hava ile yapılır.
Hava filtresi yağlı tipse temizliği gaz yağı ile yapılmalıdır.
-Hava filtresi
tıkalı araç, zengin karışımla ,yani hava miktarı az yakıt miktarı fazla
bir karışımla çalışır. Bu durumda egzoz dumanı siyah çıkar ve araç fazla
yakıt yakar.
-Jikle çekili kalmış yada çekili unutulmuşsa motor zengin
karışımla çalışır ve egzoz dumanı siyah çıkar fazla yakıt yakar.
-Hava filtresinin tıkalı olması yada jiklenin çekili unutulması
motorun boğulmasına neden olabilir.
-Boğulan motoru çalıştırmak için bir süre beklenerek gaz pedalına
sonuna kadar basılır marş yapılır.
-Motor ısındıktan sonra sıkça stop ediyorsa karbüratör ayarları
gözden geçirilmelidir.
-Karbüratör emme manifoldu üstündedir.
-Jikle karbüratörün hava girişindedir.
-Yakıt pompası depo ile karbüratörün arasındadır.
-LPG li araçlar kapalı otoparka kabul edilmezler.
-Aracın motoru tekleyerek ve sarsıntılı çalışıyorsa yakıtın pis veya karbüratörün
tıkanmış olduğu düşünülebilir.
Dizel Yakıt Sistemin Bakımı ve Arızaları :
Yakıt sisteminin hava yapmasının sebepleri; yakıtın bittiğinde,
filtre temizlendiğinde, sistemde herhangi bir yerde gevşeklik
çatlaklık varsa sisteme hava girer. Araç çalışmaz, bunun için sistem
içerisindeki havanın depodan başlayarak enjektörlere kadar
sistemin havası alınmalıdır.
Dizel araçların daha kolay çalışması için ısıtma bujileri kullanılır.
Kızdırma bujisi arızalı olursa motor zor çalışır.
Eğer araç uzun müddet çalışmayacaksa depo dolu olmalıdır.
Egzostan siyah renkli duman çıkıyorsa yakıt pompası ayarsızdır.
Yakıt deposunun ve filtrenin altındaki su alma musluklarından
muhtelif zamanlarda biriken su boşaltılmalıdır.
Yakıt tasarrufu sağlamak için enjeksiyon pompası ve enjektör
ayarı kontrol ettirilmelidir. Araçta siyah duman atıyorsa enjektörler
püskürtmeyi tam yapmıyordur, mazot pompası ayarsızdır.
Marşa basıldığında araç çalışmıyorsa filitre tıkalıdır. Dizel araçlarda yağlı tip hava filitresi kullanılır, kirlendiği zaman gaz yağı
ile temizlenir.
AYDINLATMA SİSTEMİ
Aydınlatma sisteminin başlıca parçaları ve görevleri;
Sigortalar: Aydınlatma sistemini kısa devreye
karşı korur.
Flaşör: Sinyallerin aralıklarla yanmasını
sağlar
Far Anahtarı: Aracın ön tarafındaki uzun,
kısa hüzmeli farların, park lambalarının yanmasını sağlar.
Far rolesi: Uzun ve kısa hüzmeli farlara
elektrik akımı gönderir.
Fren müşiri: Fren pedalına bastığımızda,
aracın arka bölümündeki fren lambalarının yanmasını sağlar.
Geri vites müşiri: Geri vites lambasının
(beyaz renklidir)yanmasını
Aydınlatma sisteminin arızaları:
-Farlardan biri yanmıyorsa, yanmayan farın ampulü patlamış veya
bağlantıları gevşemiştir, sigortaları atmıştır.
-Farların ikisi birden yanmıyorsa far rölesi, far anahtarı arızalanmış
olabilir veya far sigortaları atmış olabilir.
-Aracın farlarından biri sönük yanıyorsa ,far kablo bağlantıları
paslanmıştır.
-Sinyallerden biri yanmıyorsa, yanmayan sinyalin ampulü patlamış
veya bağlantıları gevşemiş olabilir.
-Sinyallerin ikisi birden yanmıyor ise flaşör arızalıdır veya sinyal
sigortalan atmıştır.
-Sinyallerden biri hızlı yanıyorsa diğer ampulün çalışmadığı anlaşılır.
-Fren lambalarından biri yanmıyorsa, yanmayan fren lambasının
ampulü patlamıştır yada bağlantıları gevşemiş olabilir.
-Fren lambaların ikisi birden yanmıyorsa, fren müşiri arızalanmış
veya fren lambaların sigortası atmış olabilir.
-Araçta elektrik aksamından dolayı meydana gelebilecek
tehlikelerden dolayı koruyan parça sigortadır. Sigortası atmış ise
aynı amperde ve yenisi ile değiştirilir.
-Kısa farlar yandığında 25m., uzun farlar ise 100m. aydınlatacak
şekilde ayarlı olmalıdır. Gösterge panelinde sürekli yanan mavi ışığın
anlamı uzun farlar yanıyordur demektir.
-Araç arızalandığı durumda durma veya mecburi park etme
durumunda acil uyarı (Dörtlü ikaz)ışıkları kullanılır.
Şarj Sisteminin Bakımı ve Arızaları :
Marş yapılıp motor çalıştığında şarj ve yağ lambası sönmelidir.
Vantilatör kayışı koparsa şarj lambası yanar. Şarj lambası yandığında
motor stop edilmelidir.
Araç çalışırken şarj lambası yanarsa “V” kayışı kopmuştur.
Araçta elektrik arızası veya kaynak işlemi yapılacağı zaman şarj
dinamosunun zarar görmemesi için kutup başları sökülmelidir.
Vantilatör kayışı gerginliği 1-1.5 cm. olmalıdır. Gevşek olursa araç
şarj etmez, sıkı olursa alternatör yatakları bozulur.
Konjektör(regülatör) arızalı olursa, sisteme fazla akım gider ve
lambalar sık sık patlar, akünün su eksiltmesine sebep olur.
Motor çalışırken akü şarj olmuyorsa alternatör elektrik
üretmiyordur.
Motor çalışırken ayak gaz pedalından çekildiğinde farların ışığı
zayıflıyorsa akümülatör zayıftır.
GÖSTERGELER SİSTEMİ
Araçlarda çalışan değişik elektrikli parçaların ve sistemlerinin
çalışma durumlarını bildirmek sürücüyü uyarmak için, aracın ön
paneline sürücünün rahatça görebileceği şekilde yerleştirilmiştir,
gösterge ve ikaz lambalarının bulunduğu sistemdir. Araçta seyir
halinde iken sürücüler göstergeleri devamlı kontrol etmelidir.
Araçta Bulunan Göstergeler :
-Kilometre saati
-Motor devir saati (takometre)
-Günlük kilimetre sayacı
-Zaman saati
-Isı (hararet) göstergesi
-Yağ göstergesi
-Yakıt göstergesi
-Şarj göstergesi
-Jigle göstergesi
-El fren göstergesi
-Enjeksiyon uyarı ikaz lambası
-Sinyal ve dörtlü flaşör göstergesi
-Kısa ve uzun hüzme göstergeleri
-Cam ısıtıcı rezistans göstergesi
-Sis lambası göstergesi
-Emniyet kemeri uyarı lambası,
-Değişik kapsamlı ve özel araçlara göre yapılmış göstergeler
GÖSTERGE VE İKAZ SİSTEMİ
RODAJ SÜRESİ
Aracın fabrika çıkışından sonra veya aracın
motoru rektifiye (yenilenmiş) ise belirli
kilometreye kadar geçen süreye rodaj süresi
denir. Bir başka ifadeyle yeni bir araçta, motor
parçalarının birbirine alışma sürecine rodaj
denir.
-Rodaj zamanında ani duruş kalkışlardan
kaçınmak gerekir.
-Rodaj zamanında fazla sürat yapılmamalıdır.
-Uygun viteste ve uygun hızda kullanılmalıdır.
ARAÇ SİSTEMLERİ
- Araçlarda bir kaza yada çarpışma anında, otomatik olarak açılıp
şişerek sürücü ve yolcuların yaralanmalarını en aza indirmek için
hava yastığı (airbag) geliştirilmiştir.
- Araçlarda kaza-çarpışma anında ölüm ve yaralanmaları en aza
indirmek için aktif gergili emniyet kemerleri geliştirilmiştir.
- Araçlarda kullanılan klimanın görevleri: Araç içi nem oranını
ayarlar, araç içinde hava sirkülasyonunu sağlar, araç içi sıcaklığını
istenilen değere ayarlar.
- Bazı araçlarda, araç içerisine verilecek havayı temizlemek için
polen filitresi kullanılır.
- Bazı araçlarda katalitik konvertör vardır, egzoz gaz emisyonlarını
azaltır, kurşunsuz benzin kullanılır.
-Taşıtlarda kullanılan karartmalı dikiz aynaları ışık hüzmesi
karşısında otomatik olarak koyulaşarak sürücünün göz
kamaşmasını önler.
- Araçlarda cam silecek suyu haznesine, kışın donmaması için cam
suyu antifirizi doldurulur.
- Araç hareket halindeyken kontak kapatılmamalı veya kontak
anahtarı kontaktan çıkartılırsa araç direksiyonu kilitlenir.
ARAÇTA YAPILMASI GEREKEN BAKIMLAR
1-Günlük bakımlar :Her yola çıkışta.
-Akaryakıt kontrolü.
-Motor yağının kontrolü.
-Radyatör su seviyesinin kontrolü.
-Lastik hava basıncının kontrolü.(Araca her binişte)
-Fren hidrolik seviyesinin kontrolü.
-Elektrik donanımının kontrolü.
2-Haftalık bakımlar :250 km. lik bakım.
-Vantilatör kayış gerginliği.
-Akünün kontrolü.
-Yakıt filtresinin kontrolü.
-Fren sisteminin kontrolü.
3-Aylık bakım :1000-1500 km. lik bakım.
-Hava filtresinin bakımı.
-Motorun temizliği.
4-Altı aylık bakım :5000-6000 km. de
-Motor yağının değiştirilmesi.(Çalışma kilometresi dolunca).
-Ateşleme ve yakıt sisteminin kontrol edilmesi.
5-Yıllık bakım :10.000-12.000 km. de.
-Ön düzenin kontrol edilmesi.
-Yakıt deposunun temizlenmesi.
-Sübap ayarlarının yapılması.
-Tüm elektrik bağlantı ve kablolarının kontrol edilmesi.
-Frenlerin komple bakımı.
-Triger kayışının kontrolü.
Aracın Hemen Durdurulup Kontağın Kapatılması Gereken
Durumlar
-Yağ ikaz lambası yandığı zaman,
-Şarj lambası yandığında,
-Motordan farklı ses gelmeye başladığında,
-Yanık kablo kokusu gelirse.
LASTİKLER
Kullandığınız araç ne olursa olsun, sürücüden sonraki
en önemli faktör lastiklerdir. Lastiklerin doğru hava
basıncında olması gerekir. eğer altında olursa lastiğin
üzerindeki su kanalları kapanır ve lastiğin suyu atma
kapasitesi azalır.
Sürücülerin düştükleri hatalardan birisi de karda tabanı
geniş olan lastiklerin yolu daha iyi tutacağının
düşünülmesidir. Oysaki Lastik ne kadar ince olursa
yere uyguladığı basınç o nispette artacaktır. santimetre
kareye düşen ağırlık artarsa, lastik dişleri zemine daha
iyi gömülür buda yola tutunma gücünü artırır. Geniş
tabanlı yaz lastiklerin karda aracınızı çok daha fazla
kaydıracağı unutulmamalıdır. Bu nedenle dar tabanlı
kış lastikleri tercih edilmelidir.
Eğer sadece iyi durumda olan iki lastiğiniz varsa bunların arkaya takılması
daha doğrudur. Öne takmanız durumunda rahat kalkış yaparsınız ama istediğiniz
derecede güvenli bir şekilde dönüş ve fren yapamazsınız. Araçların arka
tarafının kayma ve savrulma oranı ön tarafa göre % 70 daha fazladır.
Kar
ve buzda en önemlisi lastikler!
Karlı ve buzlu yollarda normal bir lastikle ancak
donanımlı 4 tekerlekten çekişli arazi araçları yol alabilir.
Türk sürücüler tarafından araçların lastikleri her zaman
geri plana atılır. Aslında en önemli nokta en son akla
gelir. Çekiş kadar fren için lastikler çok önemlidir. Bu
yüzden karda ve buzlu yollarda araçla inatlaşmak
yerine gerekenleri yapmak yeterli olacaktır. Karlı ve
buzlu havalarda güvenli bir sürüş için lastiklerle ilgili
farklı yöntemler izleyebiliriz.
EKONOMİK ARAÇ KULLANIMI
Sürekli yükselen Akaryakıt, yedek parça ve bakım
masraflarından hepimiz yakınıyoruz da acaba aracımı
daha ekonomik nasıl kullanırım diye düşünüyormuyuz?
Eğer aşağıda yazdıklarımı uygulayarak araç
kullanabilirseniz, araca herhangi bir cihaz da takmadan
%40 oranında daha ekonomik kullanacağınızı
biliyormusunuz?
Benzinli, dizel ve Lpg'li araçlarda aracı çalıştırırken
gazı pompalamadan çalıştırın. Pompalama işlemi
aracınızın boğulmasına sebep olacak ve araç
çalıştığında yanmayan fazla yakıt çiğ olarak egzozdan
atılacaktır.
Araç tipi ne olursa olsun çalıştırma sırasında ve
sonrasında ayak debriyaja basılı olmamalıdır. Bu işlem
uzun vadede debriyajın arıza vermesine neden
olacaktır.
Kalkışlarda gaz pedalına gereğinden fazla basmadan
kalkın. debriyaj ve gaz pedalını senkronize bir şekilde
kullanarak kalkış yapın. Kaygan zeminlerde kalkış
yaparken gaza dengeli bir şekilde basarak aracı
gereksiz yere patinaj yaptırmayın. Patinaj başladığı
anda daha üst bir vitese geçerek gerekirse ayağınızı
gazdan çekerek rölanti devri ile ilerlemeye çalışın.
Motoru ilk çalıştırmanız da ise motor soğuk
olduğundan araca tam güç vererek hareket etmeyiniz.
Bunun yerine yarım gazla ilerleyiniz.(hararet
göstergesi en az 1/4 e gelene kadar) tam gaz
verdiğinizde, performanslı bir yanma olmayacağından
hem motorun çalışan aksamlarında aşınma veya
arızalar meydana gelecek hemde aracınız fazla yakıt
sarf edecektir.
Küçük vitesle yüksek devirde sürüş yapmayın veya tam
tersi büyük viteste düşük hızla sürmeyin, hava yol ve
aracınızın yüküne göre mümkün olan en yüksek vitesle ve
sabit hızla gidin. Şehirlerarası yollarda sabit bir süratte
gitmeniz durumunda daha az yakıt tüketirsiniz. Örneğin
70 km/h ile gidildiği takdirde 100 km/h. ye göre yaklaşık
%30 daha ekonomik araç kullanmış olursunuz. Hız
sabitleyici sisteme sahip olan araçlarda uzun yolda diğer
araçlara göre daha ekonomik yol almak mümkündür.
Yokuş aşağı inerken vitesi asla boşa almayınız. Ayrıca
vites boşta yokuş aşağı inerken sürekli fren yaparak
aracınızı yavaşlatmanız gerekeceğinden, fren diskleri ile
balatalarınız aşırı derecede ısınacak ve frenleriniz eskisi
gibi tutmayacaktır. Bunun yanı sıra balata ve disklerinizde
zamanından önce aşınacak, ekstra tamir ve yedek parça
masrafı çıkacaktır. Yokuş aşağı inişlerde aracınız viteste
olmasına rağmen yinede hızlanıyorsa aracınızı bir alt
vitese alıp, motor kompresyonundan faydalanmalısınız.
Trafik ışıklarına yaklaştığınızda ikaz yanıp sönüyorsa
veya duracağınız noktaya gelmek üzere iseniz ayağınızı
gazdan çekerek aracı kompresyon freni ile yavaşlatarak
durdurmanız daha doğru olacaktır. Çünkü, ayağınızı gaz
pedalından çektiğinizde enjektörler motora yakıt sevkini
yok denecek kadar azaltacaktır. Aynı işlemi şehir dışı
yollarda yokuş aşağı inerken veya fazla hızlanmaya
başladığınızda da yapabilirsiniz.
Yakıt ekonomisinde en önemli faktör mümkün olduğunca
az fren yaparak araç kullanmaktır. Çünkü fren yapmak
demek tekrar hızlanmak için gaza basmak demektir.
Örneğin: Trafik lambalarının sarıyı gösterdiğini ne kadar
uzaktan fark eder ve ayağımızı gazdan çekerek ışıklara
doğru akarsak büyük ihtimalle ışıklara geldiğimizde bize
yeşil yanacak ve aracı durdurmadan tekrar hızlanıp yola
devam edeceğiz.
Sıkışık trafikte motoru durdurup çalıştırmak yakıt
sarfiyatını rölantide çalıştığından daha fazla artırır,
böyle bir durumda duruş ve kalkışlar arasındaki
bekleme süreleri 2 dakika ve üzerinde gerçekleşiyorsa
motor stop edilebilir.
Araç kullanırken trafiğin yoğun olmadığı saatleri,
trafiğin yoğun olmadığı alternatif yolları tercih etmeniz
gerekir.
Araç kullanırken trafiği gözlemlemek ve önünüzdeki
araç ile bırakılacak güvenli mesafeyi korumakta çok
önemlidir. Önünüzdeki aracı yakın takip ettiğiniz
durumlarda, onun her frenlemesinde sizinde fren
yapmanız gerekecek, sonra tekrar hızlanmak için de
yine gaza basmanız gerekecektir.
Ani gaz artırımı, aniden hızlanmak, gereksiz yere
gaza ve frene fazla basmak, sürekli yüksek hızlarda
gidilmesi %50'ye kadar varan fazla yakıt tüketimine
neden olur.
Yokuş çıkarken aracınızı aşırı şekilde hızlandırmaya
çalışmayınız. Özellikle aracınız yüklü ise gaza
bastığınız kadar hızlanmayacak ve yakıt sarfiyatı iki
katına çıkarken hızınız sadece 3 - 5 Km. artacaktır.
Bunun yerine bir inişten sonra gelen yokuşlarda aşağı
inerken hızınızı yasal limitlerde arttırıp, yokuş çıkarken
inişte elde ettiğiniz ivmeyi kullanırsanız yokuşu daha
ekonomik bir şekilde çıkabilirsiniz.
Yazın kış lastiği veya kışın yaz lastiği kullanmanız,
aracın üreticisi tarafından belirlenmiş olan lastik ve jant
ebatlarından farklı lastik ve jantları kullanıyor olmanız da
yakıt tüketimini arttırmaktadır. Aracınızda lastik
havalarının az olması durumunda sürtünme katsayısı
artacağından araç aynı yolu daha fazla yakıt harcayarak
gidecektir.
Aracın toplam ağırlığı arttıkça sarf ettiğiniz yakıt da
fazlalaşacaktır. Aracınızdaki ekstra her 100 kilogram
yük 100 kilometrede fazladan 1 litre yakıt
harcanmasına neden olacaktır. Bu sebeple aracınızın
bagajındaki gereksiz eşyaları boşaltmanızda yarar var.
Otomobillerde tavana konan portbagajlarda rüzgar
tutması nedeniyle yakıt sarfiyatını arttırmaktadır.
Hareket halinde iken camlar açık yol almak içeri
giren havanın basınç etkisi nedeniyle aracın
ilerlemesini zorlaştıracak ve araç ilerlemek için daha
fazla güce, dolayısı ile daha fazla yakıta ihtiyaç
duyacaktır.
Karbüratörlü araçlar enjektörlü araçlara göre daha
fazla yakıt sarf etmektedir. Enjektörlü araçlarda da tek
noktadan değil çok noktadan enjektörlü araçları tercih
etmeniz gerekir. Aracın enjektörlerinin ayarsız, bozuk
ve eski oluşu her 10 litrede 1 litre fazla yakıt tüketimine
sebep olacaktır. Benzin veya mazot filtrelerinin eski ve
pis oluşu daha fazla yakıt sarf etmenize neden
olacaktır. Filtreleri belirli sürelerde değiştirmeyi ihmal
etmemelisiniz.
Debriyajın arızalı oluşu kalkışlarda ve aracın
ivmelenmesi sırasında motor gücünün önemli bir
kısmının kaybolmasına neden olarak yakıt tüketimini
artırır.
Fren sistemindeki arızalar, balataların fazla sıkı
olduğu fren ayarları da tüketimi arttırmaktadır.
Araç klimasının gereksiz yere ve sürekli çalıştırılması
da % 25 e varan ek yakıt tüketimine neden olmaktadır.
Bu hususlara dikkat ederek araç kullandığınız sürece
hem yakıt tasarrufu yaparak ekonominize katkıda
bulunacak, hem de aracınızın atmosfere salgıladığı
zararlı egzoz emisyonunu önemli ölçüde azaltarak
hava kirliliğinin azaltılmasına katkıda bulunacaksınız.
Trafik ve Çevre Bilgisi İlkyardım Bilgisi